En dag med Google+ Pages

Gårsdagen var dagen man børstet støv av glemte sosiale nettverk og oppdaget at Google kan ha en fremtid med sitt Google+. For gårsdagen var dagen de første norske bedriftene tok steget og opprettet selskapssider på Google +.

Google+ (eller G+ heretter) ble av mange innovatører spådd en lysende fremtid ved lansering før sommeren. Mye av hypen var nok bygget på at tilgangen ikke gjaldt for alle – det var en begrenset beta, og du måtte inviteres inn. Google var flinke med utvelgelsen av betatesterne, og det spredde seg som ild i tørt gress blant de som bruker, og snakker mest i sosiale medier. Et godt grunnlag for å få samlet alle synserne på ett sted.

Over sommerferien åpnet G+ for allmennheten, med det resultatet at antallet brukere skjøt i været, samtidig som jeg oppdaget en betydelig nedgang i engasjementet. Man kan kanskje spørre seg hvorfor – jeg tror dette rett og slett kom av at G+ ikke fylte en funksjon vi følte vi trengte, og når det ikke lenger var eksklusivt, forsvant noe av godfølelsen med å være der. Kall oss gjerne snobber, men tanken på at man er med og tester noe nytt, er forlokkende.

Så på høsten satt man igjen med et nettverk som ikke bare måtte konkurrere med Twitter og Facebook om å bringe nyttefunksjoner, men det manglet også muligheten for selskapssider, som etter hvert har blitt en viktig del av det man bedriver på Facebook. I hvert fall for oss fagnerds som gjerne har noen kunder i disse kanalene.

I går åpnet endelig G+ for selskapssider, og det mest forfriskende med gårsdagen var at man fikk et fornyet engasjement for å være tilstede. Det er nemlig noe spennende med å åpne side, gjøre de første testene og leke seg litt med en ny plattform. Eller ny, det kan man ikke si den er, det er visuelt fortsatt veldig likt G+ for privatpersoner.

Jeg forsøkte å være kjapp på morgenen, og åpnet PR-operatørenes side på G+ rett etter klokka 9 i går. Det var tydeligvis mange andre som tenkte det samme, for omtrent på samme tid åpnet en hel rekke andre bedrifter sidene sine.

For å ta det viktigste først: G+ for bedrifter (Pages) er på ingen måte ferdig, og er i beste fall en ganske blek kopi at Facebook Fanpages. Det er en del klare huller i siden, som er ganske godt påpekt i et meget godt blogginnlegg av Robert Scoble der har skriver at han hadde ønsket han aldri hadde hørt om G+ sine selskapssider. Kritikken hans går i hovedsak på at det ikke er mulig å legge til multiple admins slik at flere kan administrere kontoen. Dette er særlig viktig for større bedrifter der sosiale medier administreres av et team, eller der folk tar vakter for å kunne besvare henvendelser gjennom hele døgnet.

I tillegg til dette er det en hel rekke funksjoner som fortsatt mangler – blant annet muligheten for å lage tredjepartsapplikasjoner eller spore trafikken.

En kjapp prat med Google Norge i går avslørte at alle disse tre elementene er i ”pipeline”. Multiple admins skal komme raskt, og med et så godt system som Google Analytics i Google-familien burde man raskt komme med mulighetenen for å integrere Analytics til en G+ Page. I forhold til å kunne lage tredjepartsløsninger, så er dette tydeligvis også et prioritert område, og Google-plattformen gir mange muligheter – på sikt.

Ett element mange frustreres over på Facebook er at man ikke kan lage konkurranser på veggen (jeg tror vi skal være glade for dette)., og mange har sett på G+ som en mulighet her. Jeg tror man skal være forsiktige med dette, Mashable skrev en sak i går om at også Google lager restriksjoner på konkurranser på linje med Facebook sine.

Så kommer selvsagt det store spørsmålet som mange stiller seg: skal man gå inn? Vi åpnet som sagt vår side i går, og begynner forsiktig å dele innhold. Vi hadde en diskusjon om innholdet i dag, og som en start prøver vi å dele noe som er en hybrid mellom det vi deler på Facebook og Twitter. Egentlig for å teste litt hvordan respons vi får på forskjellige saker og hva som fungerer best i forhold til de følgerne man etter hvert får.

Alle bedrifter som vurderer om man skal inn på G+, bør stille seg noen spørsmål i forhold til om brukerne deres er til stede og om de har ressurser til å delta i enda et nettverk, som mest av alt oppleves som et eksperiment. Det er en kjensgjerning at det er få nordmenn på G+, og det er fortsatt god tid til å gå inn.

G+ Pages er også foreløpig ganske uutviklet, og det kommer til å skje mye fremover. Om du har ressursene til å ”leke” deg med G+ i en tid fremover, vil du kunne vinne på dette, men jeg tror på ingen måte at de som venter vil tape konkurransekraft i forhold til andre aktører.

Dette var mine inntrykk etter én dag med G+ Pages. Har du laget en Page på Google+ ennå?

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. En dag med Google+ Pages | Thomas Olsson | Sosial På Norsk | Scoop.it - 13. november 2011

    [...] En dag med Google+ Pages | Thomas Olsson [...]

Leave a Reply