Den helmobile hverdagen rykker nærmere

Det siste årene har flere og flere tall pekt i retning av at tiden da mobil nettbruk går forbi den stasjonære rykker stadig nærmere oss. Internasjonalt drives det av at mange land som ligger bak oss økonomisk hopper bukk over PC-steget og går rett til mobil- og nettbrettverdenen. Dette gir selvsagt noen fantastiske muligheter for å nå brukere på mobil, men det gir også en viktig utfordring: har du en skikkelig mobil strategi?

Mobile plattformer kan selvsagt nyttes til mye, og det er første steget du ta en avgjørelse rundt. Du må rett og slett spørre deg: hva skal denne ekstra plattformen bidra til? Noen selskaper velger å sette opp mobile nettsteder, andre går for en mobil app som installeres på telefonen. Men uansett hvilken modell man skal velge for å gå mobilt, er det viktig å gå gjennom noen strategiske valg:
- publikum
- innhold
- plattform

Når man har en plan for dette, kan arbeidet med en mobil plattform ta til. Og jo større fokus man har på enkle, bruksvennlige løsninger, jo bedre vil det kunne fungere. Man kan ha i bakhodet at mobile løsninger profitterer på å være ”her-og-nå” nyttetjenester, der folk får enkle løsninger på det de lurer på der og da. Å ha i bakhodet at utseende og følelse skal sitte, er også viktig. En mobilskjerm har begrenset plass, og da blir det å fjerne alt unødvendig vissvass enda viktigere enn på store skjermer.

Mobil henger også tett sammen med lokasjon – de aller fleste telefoner som selges i Norge i dag er smarttelefoner med innebygget GPS. Det betyr at mobilen konstant leser av posisjonen til mobilbrukeren, og benytter seg av denne informasjonen til å gjøre søk og andre tjenester mer relevant akkurat der og da. Et veldig enkelt eksempel er appen til Yr som tar utgangspunkt i lokasjonen din for å gi deg været på akkurat dette stedet som det første valget du får. Andre typer apper som henter lokasjonen din er reise-apper som Hotels.com eller Tripadvisor som basert på din fysiske plassering gir deg et utvalg resultater.

Dette er selvsagt funksjonalitet man kan benytte seg av, og en av de populære tjenestene som kan brukes er lokasjonstjenester som Foursquare (og også Gowalla som kan fungere på samme måte). Med Foursquare sjekker man inn på steder man besøker, man legger igjen anbefalinger og tips og dette er nyttig for brukere som kommer etter deg. En venn av meg var nylig i New York, og brukte i stor grad Foursquare til tips om restauranter og barer – og han var strålende fornøyd med det.
Foursquare er nok også det av disse nettverkene som er nærmest å kunne brukes kommersielt – en smart markedsfører kan legge inn konkurranser der man gamer mot andre Foursquare venner om å oppnå premier og fordeler gjennom å sjekke inn på steder som man setter opp i forkant. På denne måten starter man et spill der alle brukerne av Foursquare er deltakere, og hver gang noen gjør et trekk, vises det for hele nettverket.

Med siste oppdatering tok Foursquare et stort skritt videre med innføringen av ”Radar” – en funksjon som gjør at du hele tiden får tips om venner i nærheten, bra restauranter etc. mens du beveger deg – pushet til mobilen. Det betyr at brukere kan få pushet tilbud, kuponger og anbefalinger rett inn i lomma. Markedsføringen blir dermed mer målrettet, relevant og ikke minst tilpasset hvor du er.

Riktignok har Foursquare et stykke igjen før de har samme type brukerbase i Norge som i New York, men noe sier meg at disse tjenestene har en god fremtid, da flere og flere tar de i bruk. Lokasjon er en forlengelse av en mobil hverdag, og den mobile hverdagen er definitivt kommet for å bli.

 

No comments yet.

Leave a Reply